mandag den 12. maj 2014

I dag er vores sidste undervisnings time på vores linjefag inden fremlæggelserne tirsdag og onsdag hvor vi skulle arbejde med film redigering i skolen udfra nogle opgaver af læren.
Men da vi stadig manglede en del med redigering af vores egen Stop motion film, blev jeg enig med mig selv og dem fra gruppen at jeg i stedet måtte sidde hjemme og få klippet filmen færdigt.

Jeg har en del erfaring med at klippe film da jeg både har gået på en filmskole og har klippet mange filmprojekter udover og fået en del vejledninger og viden fra min stedfar der arbejder med fotografering og filmredigering professionelt. Og som jeg havde snakket med min lærer om, så er en del af det han ville holde oplæg om idag, noget jeg med sikkerhed godt vidste i forvejen da hans oplæg primært var til elever der ikke havde prøvet at klippe film rigtigt før. Så selvom jeg ville få fravær så havde jeg det aller bedst med at kunne side hjemme i ro uden allemulige forstyrrelser og få det færdigt for ellers vidste jeg bare at jeg skulle tage natten i brug også, hvis jeg først kunne komme igang i eftermiddag. Og da vi havde en del tekniske problemer med kameraet under filmningen så vi ikke kunne nå at få taget alle de halvnær og nær billeder, så sidder jeg nu og er nødsaget til at lave alt det præcisions og fingerarbejde nu i redigeringen i stedet og det er noget der virkelig tager langtid når man specielt arbejder med så mange billeder på engang.
Så et rigtig godt råd, sørg for at få taget alle de billeder i skal bruge i total, halvnær og nær inden redigeringen, så man ikke er nødsaget til at side og lave alt i redigeringen og det kan være specielt svært hvis man aldrig har prøvet det før og ikke har et redigerings program der er professionelt nok til at gøre det i, da mange af de gratis programmer ikke har den rigtige funktion.  
De programmer som jeg sidder og klipper i og elsker at klippe i er programmer som Final cut og Adobe premiere Pro som er programmer som bl.a. hele Danmarks radio og prossionelle bruger når de laver tv-avisen og filmproduktioner. Det er nogle programmer så jeg har lært af bruge da jeg gik på film produktionsskole og igennem min stedfar. Det er selvfølglige ikke nogle programmer som jeg ville bruge samme med børn, der vil jeg benyt mig af alle de gratis programmer som er 100% nemmer at bruge. Men når det kun er mig der skal klippe og lege med film så fortrækker jeg altid at bruge final cut og Adobe da man simpelthen kan alt i de programmer og så styrker jeg mit engelsk da det hele står på engelsk, som på ingen måde er min stærke side.

Men nu vil jeg hoppe tilbage til redigeringen så jeg kan blive færdig :)



  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar