lørdag den 10. maj 2014

Digital kultur - Et eksperimenterende fællesskab

Digitalkultur 

Digitalkultur dækker over den kultur eller kulturer der eksisterer igennem det digitale og de sociale - online medier. 
For at den digitale kulturer kan blomstre er det vigtigt at pædagoger, lærer og andre ansatte betragter sig som kompetente til anvendelse af de digitale medier samt understøtte de kreative digitale processer. 
Det er vigtigt at pointerer at det ikke er mængden af udstyr der er afgørende for at kunne arbejde med medie leg, man ændre ikke nødvendigvis institutionens digitale kultur ved at købe et masse nyt udstyr.  Tænk i stedet kreativt og kig dig omkring og lad dig ikke begrænse. Man behøver ikke at være et teknologisk geni for at kunne anvende medierne i sit arbejde. Gør ligesom børnene, eksperimenter, undersøg og leg der til at kunne finde ud af det og gør det gerne sammen med børnene.   

Digital dannelse handler om at kunne bruge de digitale værktøjer og medier både kritisk og kreativt. 
Bl.a ved at udtrykke sig gennem mediet- , til at kommunikerer med andre gennem mediet- , til at udvikle sig og få indsigt i sig selv og omverden og vigtigst af alt; 

                 At blive producenter frem for konsument. 

Med digital kultur styrker man børnens evne til at reflektere, analysere og være kreative i deres omgang med medierne. 

Medieleg i pædagogisk kontekst



Medieleg er når pædagoger og børn i praksis eksperimentere og leger med medieteknologier og mediefortælling samt fordyber sig, udtrykker sig og skaber med digitale medier og alt dette i 
en legende tilgang som er baseret på frivillighed og hvor legen er målet i sig selv. 

Som forsker indenfor medieleg og de eksperimenterende fællesskaber Klaus Thestrup skriver;

"Medieleg handler også om ligeværd og demokrati. Børn hører ikke kun til i fremtiden. De hører også til i nutiden. De har ret til at udtrykke sig i det samfund de er en del af" 


Medieleg kan beskrives som en medie inspireret leg, hvor mediernes indhold og formsprog danner udgangspunkt for indholdet i legen. 
Medie leg har et socialt aspekt, fordi det træner børns evne til at indgå i sociale relationer samt udvikler børns kognitive kompetencer og færdigheder. 

Når man arbejder med medier som en del af det pædagogiske arbejde med børn og unge kan man kalde det for det åbne laboratorium, hvor man ikke lader sig begrænse, men nærmer afprøver og leger med mediets kompetencer og virkemidler og det er her det eksperimenterende fællesskab kommer i spil, hvor pædagogen besidder flere roller i fællesskabet.  




Det eksperimenterende fællesskab
Pædagogens rolle 

Deltager: Som deltager ved pædagogen ikke alt om det, fællesskabet er optaget af, men ønsker at finde ud af det og komme til at lærer det samme som børnene kan. 

Mester: Pædagogen ved mere end børnene på et eller flere punkter, for eksempel det tema som mediet indgår i, og pædagogen har sandsynligvis et bredere kendskab til andre mulige digitale teknologier. Som mester er det pædagogens rolle at formidle sin viden videre til fællesskabet/ børnene. 

Guide: Som er guide er det pædagogens ansvar at rammesætte forløbet og sikre at alle børn og unge for muligheden for at være aktive i fællesskabet. 

Aktør: Pædagogen er en aktiv aktør som leger med og eksperimentere på lige fod med børnene og de unge i fællesskabet samt udfolde fællesskabets kultur og bidrage med sig engagement til at udvikle hvordan gruppen fungere sammen. 

Her vil jeg komme med nogle eksempler på medieleg på forkellige måder man kan anvende: 

  • Foto - Lad børnene få et kamera i hånden og opfang barnets blik på verden og leg derefter med virkeligheden/ billedet ved at redigere billedet, så det for et andet udtryk samt kan det bruges som dokumentation af verden i børnehøjde og ikke i voksenhøjde. 
  • Billede i billede - Lad børnene tage profilbilleder af hinanden og derefter efter male og tegne ovenpå billedet så den får flere lag. 
  • Leg med kropsdele ( En medieleg man kan lave sammen med mindre børn evt vuggestuebørn 2-3 år og gerne ældre børn) Tag igen hele profilbilleder så du får hele kroppen med, klip kropsdelene ud sammen med børnene, snak om de forskelllige kropsdele med børnene og hvem kropsdelene evt tilhører, man kan også klippe billederne ud så det kan blive til puslespil som børnene sammen kan lave. 
  • Tag billeder af form og farver og evt snak om de forskellige farver og former og lav det til et puslespil. 
  • Lav fangeleg med kameraet 
  • Leg med spejle når man tager billeder - De er gode fordi man kan opfange ting som ellers ville være svære at opfange med et kamera, evt hele kropsdele af en selv,  fotografen, objekter i luften , dyr osv. 
  • Billedemanipulation på stedet - Redigere og manipulere med billedet inden det overhovedet er taget evt ved at tage billeder igennem vand... eller ligge på gulvet så det ligner man laver noget op af en mur eller stå op af en mur og tegn en fortælling såsom nogle der kaster med snebolde i en sneboldskamp, en der spiser en is osv det kun fantasien som sætter grænser. Længere nede vil jeg vise et eksempel på to billede manipulationer hvor det er taget op af en mur og på gulvet. 
  • Man kan på tværs af børnegrupper og børnehaver tegne en historie, maile den eller på lignende måde formidle det elektronisk. Derefter skal børngruppen lave en fortolkning af historien eller eventyret og filme det imens og vise det bagefter eller man man kan digte videre og tegne videre på historien og sende tilbage til den anden børnegruppe og så vil de gør det samme. 
  • Stopmotion - At lave stopmotionfilm med pc og webcam eller kamera. Start ud med at lave noget simpelt som noget legetøj der bevæger sig og efterfølgende kan man videre udvikle og eksperimentere videre eftersom man bliver bedre til det da det er meget tidskrævende og tager langtid jo længere den skal varer og jo mere kompliceret man gør det til. 
  • Medier i Naturen - Tag et kamera, videokamera eller ipad med i skoven, lad børnene selv fotografere eller filme naturen såsom dyrende og hæng det op når man kommer hjem, tag evt et mikroskop med så man kan tage micro billeder af dyrende og sæt det op på lærred derhjemme så man kan snakke om dyret. 
  • Digital Skattejagt med woop app - læs et af mine tidligere oplæg om app´en og dens funktion
  • Leg med lyd - Man lege og eksperimentere med at optage forskellige lyde man enten selv siger eller objekter siger og så kan de andre børn gætte lyden. 
  • Zoom ind og ud leg - Tag evt en masse billeder af det samme hvor man først har taget et helt nært billede og derefter zoomer længere og længere ud imens man tager billeder og så kan man gætte hvad det er man ser på billedet. 
  • Toiletrulle- gaffatape briller -  I stedet for at se det hele i gennem et kamera´s kikkert kan man i stedet selv lave sine egene kikkerter ud at toiletpapirs ruller og gaffatape og på den måde opleve verden på samme måde, som man ville have gjort i gennem et kamera en sjov og anderlede måde at lege med mediet. 
  • Projektor leg - Et projekter kan man bruge til andet at vise billeder og videoer på, man kan også bruge den som en stor lommelygte til at lave skygger. Man kan også sætte et webcam op, så man kan se sig selv i et omvendt spejl og derudover kan man også sætte en ipad op med apps hvor det evt ligner at man er ude og kører i rutchebane eller hvor man kan lave skører ansigter og hvor der sker sjove ting alt efter hvor i billedet man står. 

Her ligger Kristina på gulvet og forestiller bogstavet k 



Her hænger vi i ræb da opgaven lyd på at vi ikke måtte rører gulvet imens det blev taget billede 



 Her laver vi sneboldskamp op af en mur. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar