onsdag den 30. april 2014

Stop Motion

Stop motion

Hvad er det? Og hvordan kan man bruge det i pædagogisk sammenhæng?


På et tidspunkt i vores barndom eller hvis man har mindre børn har man garanteret stiftet bekendskab  med Cirkeline, Pingu, byggemand bob og postmand per filmene!?




Stopmotion er en filmteknik hvor man bruger genstande såsom, dukker, modulervoks som i Pingu, lego, Papirsklip som cirkeline, levende mennesker og legetøjs biler/ huse som i i byggemand bob osv til at animere med. 
Teknikken i stop motion fungere på den måde at du først vælger hvilket type objekt som anført ovenover bl.a, du vil anvende . Derefter placere du objektet der hvor du vil have filmen skal udspilles sig og så tager du først ét billede før du rykker gerne flere på engang og for hvert gang du bevæger og flytter dit objekt bare en lille smule tager du et nyt billede og sådan bliver du ved indtil at scenerne er blevet spillet færdig. 
Det er en lang proces og kræver tid da man skal tage rigtig rigtig mange billeder, da der ca skal gå 24 billeder i sek, så på et minut skal du nå at skyde ca 1440 billeder og dette skal fordobles for hvert ekstra minut man ønsker filmen skal varer så man skal ikke holde sig tilbage med at trykke på knappen og til sidst skal det redigeres og ligges sammen med effekter, lyd/e, stemningsmusik samt  voice over med replikkerne fra ens manuskript.   


      












Stop motion er et sjovt og spændene legende element hvor ens kreativitet og fantasi kommer i og på spil. Man får mulighed for at lege og eksperimenter med de forskellige tekniske virkemidler såsom, billedebeskæringer, lys, lyd, kameravinkler og computereffekter. 
Derudover giver det anledning til at få lov til at skabe og udtrykke narrative fortællinger igennem mediet. 
Stop motion har derfor mange gode egenskaber og som kan bidrage til meget i det pædagogiske arbejde. 
Det er en sjov og anderledes teknik man kan anvende hvis man ønsker at skabe fokus på et emne i skolen eller i institutionerne. 
Nogle af fokusområderne i pædagogisk arbejde kunne f.eks være at udvikle relationer, venskaber, inklusion, identitetsdannelse eller fokus på tabubelagte emner som er svære at snakke om såsom misbrug, vold, dødsfald, skilsmisser, mobning osv eller hvad der nu ellers berører sig rundt omkring. 
Stop motion kan tilpasses til alle aldersgrupper, da man selv kan vælge sværhedsgraden og hvor omfattende produktionen skal være. 
Ved stop motion produktioner kan pædagoger og lærer være med til at styrke børn og unges tekniske færdigheder. Derudover kan produktionerne faktisk også skabe et socialt fundament da det kan bidrage til sociale relationer og inklusion blandt børn og unge. De lærer at samarbejde på tværs og får at skabe et produkt er det en nødvendighed at man inddrager og lytter til hinanden og er fælles om produktionen og man er derfor afhængige af hinandens forskellige kompetencer og færdigheder.

Og det gode ved at arbejde med stopmotion i et pædagogisk sammenhæng eller en del af sin undervisning i skolen, er at du får muligheden får at kombinerer leg og kreativitet med seriøst indlæring og undervisning, så det bliver spændene og underholdne.  

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar